A termék sikeresen a kosárba került!

Kosár megtekintése
Vásárlás folytatása

Oldalsáv megjelenítése

A kijelző
2018. október 02.

A kijelzőről

Eltört, megrepedt, vagy csak hibásan működik? Jó helyen jársz! Ebben a cikkben körbejárjuk okostelefonjaink ezen alapvető fontosságú alkatrészét, tanácsot adunk a meghibásodás megelőzéséhez, és írunk arról, hogy mit tehetsz, ha már megtörtént a baj.
Első körben az elnevezésről: Sokan, leginkább megszokásból, képernyő néven azonosítják ezt az alkatrészt. Holott ez a szó a katódsugárcsöves TV-k korából maradt ránk, ahol a kijelző tényleg domború, ernyőformájú volt. A síkképcsöves TV-k és monitorok, majd az LCD kijelzők elterjedésével a szó értelmét vesztette, manapság már csakis kijelzőről lehet beszélni. És beszélünk is róla sokat, mivel az érintőkijelzős okostelefonok elterjedésével ez vált a telefonnal való kapcsolatunk legfontosabb eszközévé.
Másodszor, szánjunk egy bekezdést a kijelző felépítésére. Az okostelefonokban használt kapacitív érintőkijelző valójában két alkatrész egyben.
Az egyik az érintőpanel, amely egy szinte teljesen átlátszó fólia, és közvetlenül az üveglap alá van beépítve, arra van felragasztva. Ez a panel érzékeli az érintéseket, a hozzá kapcsolódó elektronika pedig feldolgozza azokat, és továbbítja a telefon számára.
A másik alkatrész maga a kijelző, ami lehet hagyományos TFT panel, vagy a Samsung által preferált, egyéb okostelefon-gyártók által ritkábban használt megoldás, az AMOLED kijelző.
Technikai szempontból a kettő között nincs nagy különbség, bár az AMOLED kijelzők általában vékonyabbak és hajlékonyabbak, ezért legtöbbször ezt is ragasztással rögzítik a kijelző és az érintőpanel alá. De ez a megoldás TFT panelek esetében is előfordul, sőt egyre gyakoribb.

És ezzel el is érkeztünk az általunk gyakran hallott kérdésekhez, amelyek listavezetője az alábbi:

„Csak az előlap sérült, a kijelző ép. Nem lehetne csak az előlapot cserélni?”

Régen, a nyomógombos telefonok idején az előlap valóban egy olcsó, könnyen cserélhető alkatrész volt. Manapság az „előlap” egy speciális üveglap, amely egyben fontos strukturális elem: a gyártás során erre rögzítik az érintőpanelt, az érintőgombokat, az előlapi dizájnelemeket, és sokszor magát a kijelzőt is. A helytakarékosság érdekében a könnyen szerelhető, csavarozott illesztéseket felváltotta a ragasztás, amit sokszor speciális anyagokkal és szerszámokkal, pontosan előírt hőmérsékleten és nyomással kell kivitelezni, hogy az eredmény tartós és tetszetős legyen. A szétszedés gyakran lehetetlen az alkatrészek károsodása nélkül, vagy ha sikerül is, a gyári ragasztást még nehezebb reprodukálni.

okostelefon törött kijelző

Sajnos nem lehet csak az üveget eltávolítani…

Ezen fejlemények sajnálatos velejárója, hogy az egyik leggyakrabban előforduló hiba, a készülék leejtéséből származó repedés, törés, még ha nem is károsítja a kijelzőt, csak az „előlapot”, általában nem javítható egyszerűen, hanem a kijelzőmodul teljes cseréjét teszi szükségessé.
Mit jelent ez az általunk árult alkatrészek szempontjából? Egyes modellek esetében kapható külön érintőpanel, amelyet az előlapi üveggel együtt árulunk. Ezen modellek esetében a kijelzőt külön áruljuk. De a legtöbb új modell esetében a kettőt együtt, kijelzőszerelvény néven áruljuk. Sok esetben a kijelzőszerelvényt a készülék keretével együtt, készre ragasztva szállítjuk, illetve szereljük be. Ezért érdemes a javítást igénylő modell alapján keresni, hogy lássuk a különböző opciókat.

mobiltelefon előlap, régi és új

10 év különbség… az előlap ma már össze van ragasztva az érintőpanellel, a kijelzővel és a telefon keretével. Azért történt fejlődés is 🙂

„Leejtettem a telefonomat, a telefon működik, de a kijelző sötét, nem látok rajta semmit.”

Ez leggyakrabban az AMOLED kijelzős okostelefonoknál fordul elő. Ez egy technológiailag igen fejlett megoldás, amely ugyanakkor igen érzékeny is – elég egyetlen, szabad szemmel sokszor nem is látható hajszálrepedés, és teljesen megszűnik a kijelző működése. Csak cserével orvosolható.

„Beázott a telefonom, és teljesen sötét a kijelző.”

Sajnos a kijelző jellemzően nem „buta” alkatrész, komoly jelfeldolgozó elektronika van beépítve. Ez kimondottan érzékeny a nedvességre. A probléma javíthatósága kétes, a nedvesség gyakran okoz javíthatatlan korróziót.

„Beázott a telefonom, és nagy méretű, világos vagy sötét foltok jelentek meg a kijelzőn.”

Ez általában a TFT kijelzős telefonokra jellemző hibajelenség. A TFT kijelző több rétegből épül fel, amelyek közé ha víz szivárog, az látványos kijelzőhibákat eredményez. Ezek javítása tapasztalatunk szerint nem jár eredménnyel, a gyárilag egybeépített rétegek közül lehetetlen további károsodás nélkül eltávolítani a vizet.

beázott, foltos kijelző

Fehér háttéren jól láthatóak a beázás nyomai

 

„A kijelzőmön apró, világos folt látható.”

Ez a hibajelenség általában arra utal, hogy a telefon deformálódása, sérülése vagy szakszerűtlen szervizelése miatt egy belső alkatrész hátulról hozzányomódik a kijelzőhöz.

 

„A kijelző képe foltokban elsárgult.”

Ez a hibajelenség általában helyi túlmelegedés következménye, és gyakran egy másik alkatrész hibájára enged következtetni.

 

„A kijelzőm beégett.”

Ez leginkább az AMOLED kijelzős telefonokra jellemző, bár TFT kijelzővel is előfordul. Minél nagyobb fényerővel használják a telefont, annál hamarabb bekövetkezik. Leggyakoribb oka, hogy a felhasználók hajlamosak kikapcsolni az automatikus fényerő-beállítást, és indokolatlanul magas fényerővel használni a kijelzőt. Így a beégés is jóval hamarabb bekövetkezik.

A kijelzőhibák megelőzéséről

Valószínűleg senkit nem fog meglepni, amit írok: A telefon kijelzőjének sérülését leginkább védőfólia használatával lehet megelőzni. Ez az egyszerű, kedvező árú kiegészítő megóvhat minket egy kimondottan drága alkatrész cseréjétől. Ezenkívül a telefon értékvesztését is csökkenti, ha a telefon mindennapi használata során keletkező karcok csak a védőfóliát károsítják, a kijelzőt nem.
A használati élmény megóvása érdekében érdemes egy minőségi temperált üvegfóliára beruházni, amelynek érintése ugyanolyan kellemes, mint a gyári kijelzőé.
Végül pedig szóljunk pár szót az érintőpanel meghibásodásáról! Ez jóval ritkább, mint a kijelző meghibásodása, de egyáltalán nem szokatlan. Gyakran a kijelző látszólag ép, de az érintésekre nem reagál. Vagy csak adott pontokon reagál, esetleg máshol érzékeli az érintést, mint ahol megérintjük. Ezek általában az érintőpanel hibájára utalnak, ami viszont (a fentebb említett alkatrész-integráció miatt) magával vonhatja a kijelző cseréjét is.

Köszönjük, hogy elolvastad a kijelzőkről szóló cikkünket! Amennyiben szeretnél még több érdekességet megtudni telefonodról, olvasd el további írásunkat is.
Gondod van készüléked kijelzőjével? Fordulj hozzánk bizalommal 😉

huaweijavitas.hu blog